Wegvaren lagerwal met een kajuitjacht

Het wegvaren van een lagerwal is een lastige manoeuvre. Wanneer je niet goed weet je wat je doet tijdens deze manoeuvre gaat dit vaak gepaard met veel stress of schade. Om dit te voorkomen is het belangrijk dit goed te oefenen en en te weten wat je doet. Het veilig wegvaren doe je door zo veel mogelijk gebruik te maken van de krachten van de motor en de lijnen. Dit word koppelvaren genoemd. Er zijn drie methodes om van lagerwal weg te varen. Hier leggen we deze drie methodes uit.

Het wegvaren van een lagerwal is een lastige manoeuvre. Wanneer je niet goed weet je wat je doet tijdens deze manouvre gaat dit vaak gepaard met veel stress of schade. Om dit te voorkomen is het belangijk dit goed te oefenenen en te weten wat je doet. Het veilig wegvaren doe je door zo veel mogelijk gebruik te maken van de krachten van de motor en de lijnen. Dit word koppelvaren genoemd. Er zijn drie methodes om van lagerwal weg te varen. Hieronder leggen we deze drie methodes uit.

Lagerwal kajuitjacht

Achterspring methode

Achterspringmethode

  1. Alle lijnen waarmee het schip is afgemeerd kunnen los en de achterspring wordt met een slag om de kikker gehouden (op slip). Neem de lijn dubbel, niet op de wal vastmaken! Nu moet de lijn voorzichtig op spanning gezet worden. Het achterste gedeelte van de romp zal richting de kant draaien en de boeg zal tegen de wind in draaien. Het is dus belangrijk dat achter genoeg stootwillen hangen. Wanneer alle voorbereidingen getroffen zijn kan de motor in z’n achteruit gezet worden.
  2. Doordat het gas in zijn achteruit staat draait het schip. Wanneer het schip stopt met draaien of helemaal niet draait is er een klein beetje meer gas nodig. Terwijl het schip draait is het belangrijk dat iemand controleert of de stootwillen voldoende bescherming bieden.
  3. Wanneer het schip 45 graden gedraaid is, bent u klaar voor de volgende stap. Terwijl de motor door de stuurman in zijn neutraal gezet wordt maakt de maat de achterspring los. Wanneer deze los is moet de stuurman zonder twijfelen vooruit gas geven en wegvaren. Op het moment dat de motor in zijn neutraal staat word het schip door de wind terug richting de kant gezet. Het is dus erg belangrijk dat de lijn snel los gaat, en goed uit kan lopen, een goede voorbereiding hiervoor is cruciaal.

Wegvaren met voorspingmethode

Voorspringmethode

  1. Alle lijnen waarmee het schip is afgemeerd kunnen los en de voorspring wordt met een slag op de kikker vastgehouden (op slip). Neem de lijn dubbel, niet op de wal vastmaken. Nu kan de voorspring voorzichtig op spanning gezet worden. Het voorste gedeelte van de romp zal richting de kant draaien. Het is dus belangrijk dat hier genoeg stootwillen tussen hangen. Wanneer alle voorbereidingen getroffen zijn kan de motor in z’n vooruit gezet worden.
  2. Doordat de motor de boot vooruit duwt begint de deze te draaien. Door richting de kant te sturen wordt de draai nog eens versterkt. Terwijl het schip draait is het belangrijk dat de iemand controleert of de stootwillen voldoende bescherming bieden.
  3. Wanneer het schip 45 graden gedraaid is, bent u klaar voor de volgende stap. Terwijl de stuurman de motor in zijn neutraal en het roer in het midden zet maakt de maat de voorspring los. Wanneer deze los is moet de stuurman zonder twijfelen achteruit gas geven en wegvaren. Het is erg belangrijk dat de lijn snel los gaat, en goed uit kan lopen. Doordat je achteruit wegvaart zal sturen de eerste meters geen zin hebben. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden wanneer je het plan maakt om weg te varen. Bij de gehele manoeuvre zijn de stuurman en de maat ver uit elkaar, goede communicatie voor de manouvre is erg belangrijk.

loeflijnmethode

Loeflijnmethode

  1. U legt een lijn vanaf de kikker aan loef van het achterschip naar een kikker op de wal (dubbel, niet op de wal vastmaken). Hoe langer hoe beter. Alle overige lijnen waarmee het schip is afgemeerd kunnen los en de loeflijn kan op spanning gezet worden. Het achterste deel van de romp kan licht richting de kant draaien. Het is dus belangrijk dat hier genoeg stootwillen tussen hangen. Wanneer alle voorbereidingen getroffen zijn kan de motor in z’n vooruit gezet worden.
  2. Doordat de motor in zijn vooruit staat zal de punt van het schip van de kant af draaien. Wanneer je het schip richting de kant stuurt beweegt het hele schip zijdelings weg van de kant.
  3. Wanneer het schip voldoende afstand heeft gemaakt van de kant, kan het roer in het midden of naar loef worden gezet. Hierdoor wordt de draai aanzienlijk versneld.
  4. Wanneer het schip in de ideale vertrekpositie ligt is het tijd voor de volgende stap. Terwijl de stuurman de motor in zijn neutraal zet maakt de maat de lijn los. Wanneer deze los is kan de stuurman wegvaren. Het is erg belangrijk dat de lijn snel los gaat, en goed uit kan lopen. Controleer voordat er gas wordt gegeven goed of de lijn niet in de schroef terecht kan komen.

Welke methode te gebruiken

Alle bovengenoemde methodes zijn goede manieren met uiteindelijk hetzelfde resultaat. Een veilige en gecontroleerde afvaart van de lagerwal! Welke methode het best gebruikt kan worden hangt sterk af van de situatie. Factoren om rekening mee te houden zijn windrichting, windkracht, de steiger en omliggende schepen. Wilt u dit in de praktijk oefenen of leren welke methode het best te gebruiken is in verschillende situaties, neem dan contact op met de auteur van het artikel, eigenaar van Flevosailing (klik op de link voor contactgegevens).

By Maarten Ruitenberg | This entry was posted in Manoeuvres and tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to Wegvaren lagerwal met een kajuitjacht

  1. Jacob Riepe says:

    Ik mis bij dit stukje nog de manoeuvres van het in- en uitvaren van een box en het aanmeren aan hogerwal. Met name vanaf windkracht 4 is het lastig om deze handelingen te plegen. Hoe bijvoorbeeld achteruit een box te varen met wind van achter. Kan hier nog aandacht aan gegeven worden?

  2. Pingback: Weer thuis… | Onze Zeilreis

Leave a Reply

Your email address will not be published.