Voorbeeldles kielboot: “throw the dice”

Een hele simpele manier om, door middel van het gooien van dobbelstenen, verschillende handelingen te oefenen.

Tijd: afhankelijk, minimaal een half uur.
Extra benodigdheden: wat je maar bedenkt, minimaal een aantal briefjes en dobbelstenen.
Doel: allround vaardigheden leren, bedenk wel zelf een aandachtspunt (zoals veiligheid, snelheid).
Vereiste vaardigheden: hetgeen wat je wilt testen/oefenen.
Opzet: een aantal oefeningen opschrijven, verdelen van 1-6 of 1-12, dobbelsteen gooien en vervolgens uitvoeren.

Uitwerking

Oefeningen opschrijven: je kunt deze oefening voor heel veel gebruiken, en het is een mooie manier om te controleren hoe goed je cursisten de verschillende vaardigheden beheersen. Je kunt bijvoorbeeld alle koersen opschrijven, of manoeuvres als ankeren, hogerwal, lagerwal. Ook kan je grappige dingen doen, zoals ‘rondje om de mast’. Leuk is ook om een mengvorm te bedenken. Schrijf minimaal 6 oefeningen op briefjes, en behandel kort wat ze inhouden (reminder). Laat ze vervolgens een voor een de dobbelstenen gooien, en de oefening die erop staat moet uitgevoerd worden. Als je het echt spannend wilt gaan maken, kan je nog gezamelijk cijfers gaan geven.

Evalueren: Denk eraan dat je na elke oefening kort evalueert. Juist door deze praktijkoefeningen die ad hoc gedaan moeten worden, kun je de fouten er feilloos uithalen.

Wedstrijdvorm: Om het spannender te maken kan je een wedstrijdje ervan maken. Elke speler moet een opdracht uitvoeren, waarvoor hij maximaal 3 punten kan krijgen. De medespelers die niet aan het roer zijn, moeten de opdracht beoordelen en kunnen hierdoor het aantal punten naar beneden halen. Wanneer ze een geldige ‘fout’ benoemen nadat de speler de opdracht heeft uitgevoerd, gaat 1 punt van de speler naar degene die de fout heeft benoemd. Wanneer de medespelers geen fouten noemen, krijgt de speler per definitie 3 punten.

Zelf ben je de scheidsrechter en jury; jij beoordeelt of de genoemde ‘fouten’ inderdaad een punt waard zijn. In totaal laat je iedereen bijvoorbeeld 3 opdrachten uitvoeren, je kan het zelfs verdelen over verschillende dagen als het een succes is. Degene die op het laatst de hoogste score heeft wint een prijs.

(speel dit laatste alleen wanneer je zeker weet dat niemand een vorm van faalangst heeft (of hierdoor gaat krijgen), en neem het vooral niet te serieus!)

By Pieter Moerman | This entry was posted in Lesgeven and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.