Het principe van sturend bomen is niet zo’n probleem. Het probleem ontstaat vaak bij het rechtdoor bomen zonder roer. Hier een voorbeeldles over het aanleren van dit “subtiel sturen met de boom”.
Tijd: half uur a drie kwartier.
Extra benodigdheden: geen.
Doel: het aanleren van het sturen met de boom, zonder bizarre bochten.
Vereiste vaardigheden: de cursisten moeten al enige vaardigheid en inzicht hebben in het sturend bomen.
Opzet: uitproberen, theorie uitleggen, voordoen, zelf laten doen, evalueren.
Uitwerking
Uitproberen: Op een plek waar het rustig vaarwater is (zowel qua golven als schepen) vragen of het mogelijk zou zijn zonder het roer bomend recht vooruit te varen. Samen uitvinden hoe dit dan zou kunnen werken, en waarom. Akkoord gaan, en uit laten proberen. Laat de anderen goed opletten op welke wijze de cursist bezig is, en hoe zij dit zelf beter zouden kunnen. Waarschijnlijk gaat het als volgt: een normale boom, de boot stuurt de verkeerde kant op, de boot vrijwel stilleggen en bijsturen, weer een normale boom, etc.
Theorie uitleggen: Vaak gaat de boot wel min of meer rechtdoor, maar erg effectief gaat het niet. Leg de boot even stil (vast) en leg de theorie van sturend bomen uit (druif links/rechts van het draaipunt). Effectief is dit door een voorbeeldbootje te gebruiken, zodat ze begrijpen wat er gebeurt dat de boom links of rechts van het draaipunt staat. Leg hierbij dus uit dat je ook als je vooruit boomt, je met de boom kunt bijsturen.
Voordoen: Uiteraard begrijpt niemand er wat van, of niemand gelooft het ;-). Doe het dus een aantal keer heel goed voor, en benadruk hoe belangrijk het is hoeveel kracht je geeft. Vertel terwijl je bezig bent heel duidelijk wat je aan het doen bent, want het is niet eenvoudig te begrijpen.
Zelf laten doen: Na het voordoen mogen ze het zelf vaak proberen. Creëer een ruime oefensituatie, zodat het vaak mis kan gaan. Het kost nou eenmaal veel oefening om dit onder de knie te krijgen.
Evaluatie: Een gezamelijke evaluatie is in dit geval minder effectief, doe dit zoveel mogelijk persoonlijk wanneer de cursist net klaar is met het uitproberen. Geef tips en laat hem leerpunten opschrijven.