Vertragend oploeven en afvallen

Soms is het nuttig om langzaam op te loeven of af te vallen. Wanneer het erg hard waait en je de boot stabiel wilt houden is het niet handig om het grootzeil strak aan te trekken om op te loeven; hierdoor loeft de boot erg snel op en heb je hier weinig controle over. Hetzelfde geldt voor afvallen; het erg snel laten vieren van de schoot zorgt ervoor dat je snel kan afvallen, maar brengt ook schokken in de boot. Om meer controle te krijgen over je schip kan je daarom vertragend oploeven en afvallen.

Snel oploeven
Hoe leuk het ook is; soms is er een reden om minder snel op te loeven en de boot stabieler te houden.

Oploeven

Ten eerste vertragend oploeven. Stel je wilt van ruime wind naar aan de wind oploeven en wilt dit op een zeer rustige manier doen. Hiervoor ga je eerst alleen met je roer oploeven; het schip zal draaien naar halve wind en het grootzeil zal gaan killen. In plaats van dit direct te corrigeren wil je dit juist behouden; de killing in het zeil zorgt namelijk ervoor dat het schip stabiel blijft en rustiger oploeft. Je loeft verder op met je roer en je zorgt ervoor dat het grootzeil dezelfde killing houdt. Je trekt de schoot dus wel aan, maar later dan je normaal zou doen.

Het gevolg is dat je aankomt op aan de wind met het zeil op ongeveer halve wind. je hebt volledige controle gehad over de manoeuvre en kon de snelheid op elk moment bepalen. Door de schoot een fractie later dan normaal te bedienen kan je ook weer corrigeren; wanneer je vindt dat het wel erg langzaam gaat kan je hem aantrekken, wanneer het toch nog te schuin of snel gaat wacht je nog wat langer.

Oploeven
Wanneer het linker schip wil oploeven is het in dit geval handig om vertragend op te loeven om zo achter het andere schip langs te gaan.

Afvallen

Hetzelfde principe geldt voor afvallen, alleen hier bedien je de schoot niet later, maar juist eerder. Stel je wilt afvallen van aan de wind naar ruime wind. Op de aandewindse koers laat je de schoot een stuk vieren totdat het zeil een stuk gaat killen. Vervolgens begin je met het roer af te vallen en tegelijkertijd laat je het grootzeil verder vieren zodat de killing in het zeil blijft. In vergelijking met de normale situatie bedien je de schoot dus eerder dan normaal.

Ook bij het afvallen kan je zelf volledig bepalen hoe snel of hoe langzaam je afvalt en welke beweging dit in het schip brengt. Door het zeil verder te laten killen zal je snelheid verliezen en kan je met het roer heel langzaam afvallen, andersom kan je er ook voor kiezen het zeil minder te laten killen en zo de snelheid weer op te bouwen.

Verschil met geen schootvoering

De critici zullen denken; dit is toch gewoon hetzelfde als je schoot helemaal loslaten en alleen oploeven/afvallen met het roer. Dat is echter niet het geval; wanneer je het zeil helemaal loslaat verlies je eigenlijk alle controle. De snelheid gaat snel uit het schip, waardoor je niet meer kan bepalen hoe snel je oploeft of afvalt. Doordat je het zeil alleen deels laat killen behoud het schip wel (een deel van) zijn snelheid. Hierdoor krijg je veel meer controle dan wanneer je vrijwel alle snelheid verliest.

Tot slot is de fokbediening belangrijk omdat dit veel effect heeft op het sturen van het schip. Deze zal dus aangepast moeten zijn op het grootzeil en kan eventueel gebruikt worden om sneller of langzamer af te vallen.

By Pieter Moerman | This entry was posted in Manoeuvres and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.