Trekwal in een sloot

In een sloot kan er sprake zijn van een trekwal. Dit gebeurt wanneer er een hoge rietkraag naast de sloot groeit. Deze trekwal kan ervoor zorgen dat dicht aan de kant hoger kunt varen dan op een ander deel van de sloot. Overigens is dit niet hetzelfde als een trekwal op open meer.

Trekwal

Op de eerste afbeelding is een dwarsdoorsnede te zien van een sloot. De wind komt van de rechterzijde; er is slechts getekend wat relevant is, uiteraard gaat er ook veel wind over de rietkraag heen (wat niet te zien is op de tekening). Echter, een deel van de wind wordt tegengehouden door de rietkraag, wind die normaal gesproken wel het schip bereikt. Doordat de wind wordt tegengehouden, ontstaat een onderdruk vlak achter de rietkraag. Dit zorgt ervoor dat er een verplaatsing plaatsvindt, wat de trekwal verklaart.

Dit is niet de enige verklaring voor de trekwal. Het schip krijgt namelijk ook alleen ‘schone’ lucht, en geen weerkaatste en verstoorde lucht vanaf het water. De wind waait daar harder en komt ruimer in (de schijnbare wind komt ruimer in). Dit heeft tot gevolg dat je in principe hoger kunt varen, wat dan ook het geval is bij een trekwal. Door de twist in het zeil (bovenin staat het zeil ‘ruimer’ dan onderaan), gaat het schip dan ook daadwerkelijk hoger.

Duwwal

Een ander effect is het volgende. Op afbeelding 2 is weer sloot te zien met riet. De wind komt vanaf de rechterzijde. De wind gaat over de rechterrietkraag heen en botst tegen de linkerrietkraag. De lucht blijft hier dan ook enigszins cirkelen. Dit zorgt aan deze zijde voor een overdruk, waardoor het schip als het ware van de kant af wordt geduwd. Dit heet dan ook een duwwal.

Tot slot is dit allemaal te zien in een overzichtsplaatje, waarin de lijn van een opkruisbeweging is aan gegeven. Op punt A heeft onze boot (blauwe lijn) profijt van de trekwal aan de hoge zijde, waardoor hij lang aan deze zijde kan blijven varen. Dan komt onze boot op punt C, waar hij erg snel zal ‘oversteken’, omdat hij niet meer wordt aangetrokken door de trekwal. Dan op punt B heeft onze boot profijt van een duwwal. Aan het einde van punt B zal onze boot overstag gaan, en begint het verhaal opnieuw.

By Pieter Moerman | This entry was posted in Wind and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.