Trapeze varen – de 10 meest gemaakte fouten

In Yachts and Yachting Magazine geeft Joe Glanfield, een dubbele Olympisch-zilver bemanning in de 470 – die 10 meest gemaakte fouten in de trapeze. Hieronder deze 10 tips, vertaald naar het Nederland.

1. Trapezevest te los 

Het is heel belangrijk dat de trapezehaak dzo dicht mogelijk bij het lichaam zit, zodat je een beter gevoel krijgt voor de boot.

2. Plaats van de voet verkeerd 

Vaak wordt het midden of de hiel van de voet op de boot geplaatst. Voor betere balans en snel te kunnen reageren, moet je juist op de bal van je voet staan.

3. Te laag in de trapeze

Vooral wanneer er veel goven zijn, raakt het lichaam hierdoor continue het water. En dat zorgt voor meer weerstand dan dat de extra diepte oplevert.

4. Te weinig gebruik van de knieën

Er is de neiging om vooral het trapezekoord te gebruiken, terwijl je knieën buigen en strekken juist sneller en minder schokkerig is. Zeker wanneer het gaat om kleine vlagen of stiltes.

5 Gebrek aan ‘vooruit kijken’

De bemanning focust zich vaak vooral de balans en snelheid, maar een goede anticipatie op vlagen of stiles maakt dat je ook deze veranderingen goed kan opvangen. Als je op tijd bent, kan je corrigeren met een kleinere beweging dan als je te laat bent.

6. Slechte positionering bij lichte wind 

Ook de gewichtstrim naar voren of achteren is cruciaal. Bij weinig wind, staat de bemanning vaak te ver naar achteren, omdat ze denken dat de  boot daardoor in planée komt. Je wilt echter de boeg zoveel mogelijk in het water hebben voor maximale waterlijnlengte.

7. Slechte positie bij planeren op ruime koersen

Wanneer het harder waait, staat de bemanning vaak niet ver genoeg naar achteren om de boeg op en over de golven te krijgen. Van opkruisen naar planeren op ruime koersen is een hele grote verandering in waar je staat voor de bootsnelheid.

8. Slechte stabiliteit in harde wind

Je wilt maximaal naar buiten staan, zonder onderuit te gaan bij elke golf. Probeer je voeten zo dicht mogelijk bij elkaar te zetten, zonder stabiliteit te verliezen.

9. Buigen van de knieën bij opkruisen

Als het hard waait, heeft de stuurman vaak voldoende grootschoot over om de boot volledig in balans te houden. Buig je knieën dan niet, maar sta zover mogelijk naar buiten. Zolang de stuurman de schoot nog kan aantrekken, maximaal blijven staan.

10. Trapeze hendel in de verkeerde hand 

Wanneer je in de trapeze gaat staan, voordat je inhaakt, houdt de bemanning vaak de hendel en fokkeschoot in dezelfde hand. Je moet proberen je handen om te ruilen; altijd de hendel vasthouden met de hand die het meest dichtbij de boeg is, zodat je handen niet gekruist zijn en de fokkeschoot in de knoop.

By Pieter Moerman | This entry was posted in Manoeuvres, Zeilen and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.