Optuigen van een zwaardboot tweemans (470)

Het optuigen van een zwaardboot (tweemans) is vrij eenvoudig, er gelden voor de meeste boten dezelfde basisprincipes. Hieronder staat in een aantal foto’s uitgelegd hoe de boot meestal wordt opgetuigd, in dit geval een 470 (tweemans zwaardboot met trapeze en spinnaker). (klik op de foto’s om te vergroten)


Afhankelijk van de windkracht wordt de verstaging ingesteld.

Vervolgens haak ik meestal als eerste de spinnaker aan.

Het aanslaan van de spinnaker: bakboordschoot aan het bakboorduiteinde van de spi-schoot, meestal aangegeven met een rode strip (en blauw voor stuurboord). Let op: de spischoten lopen altijd helemaal buitenom, dus buiten de stagen en fokkeschoten langs.

De spival wordt vastgemaakt aan de top van de spinnaker. Het bolletje dient ervoor dat de spi altijd een aantal centimeter van de mast af staat. Ook hier: de spival loopt buiten alles om, het is altijd verstandig om de spi op de kant te hijsen om te controleren of hij nergens langs loopt.

Vervolgens de fok aan slaan. Bij een 470 loopt het staaldraad door het voorlijk van de fok heen, en is het dus een kwestie van deze eerst door de fok heen laten lopen.

Ook de fokkeschoten moeten worden aangeslagen, in dit geval met een paalsteek. De fokkeschoten gaan binnen de stagen door.

De voorlijk van de fok wordt vastgemaakt..

Zodat deze uiteindelijk strak kan worden getrokken waardoor het voorlijk van de fok kan worden getrimd.

Het grootzeil wordt allereerst in de gleuf van de giek geschoven.

Vervolgens wordt de onderlijkstrekker vastgemaakt, deze zit achterop de giek vast, en zorgt ervoor dat het onderlijk strak kan worden getrokken.

De grootzeilval wordt vastgemaakt aan de top van het grootzeil, en vervolgens gehesen.

Bij het hijsen altijd goed kijken of het zeil en giek nergens blijven haken. In dit geval wordt er op de kant gehesen, vaak doe je dit ook op het water.

Na (of voor) het hijsen wordt ook het lijntje vastgemaakt die het grootzeil dicht bij de mast houdt, ook de cunningham wordt vastgemaakt (is de lijn die loopt van het tweede oog in het grootzeil naar beneden, en dient als voorlijkstrekker).
Uiteindelijk is het een kwestie van goed checken of alles goed zit en niks door elkaar heen loopt.

En voila!

By Pieter Moerman | This entry was posted in Foto's, Zeilen and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.