Opschieter

onderstaand is van toepassing voor schepen gelijk de valk, voor kleine zwaardboten gaat het om nog kleinere afstanden Een opschieter maken lijkt een grove en onnauwkeurige bezigheid. Toch kan je hier behoorlijke nauwkeurigheid mee bereiken, mits je maar weet hoe je het moet doen! En hoewel dat bij verschillende weertypen weer anders is, is het verschil toch niet uitermate groot en bestaan er een paar ezelsbruggetjes die je kunnen helpen een mooie opschieter te maken.

Dit is ten eerste de boot ten opzichte van de boei/hogerwal. Zoals op de afbeelding te zien is moet de afstand ongeveer een halve hele bootlengte zijn, en wanneer de boei voorbij de zijstag is, moet je overgaan tot actie!

Op het moment dat de boot is op de plek waar je hem wilt hebben, gooi je je roer helemaal om. Hiermee begin je relatief rustig, om de boot een draaiende beweging te laten maken, waarbij je steeds sneller het roer omgooit. Het roer moet op het laatst dwars op de boot staan, dan pas zal de opschieter slagen. Dit komt omdat de boot niet genoeg afremt wanneer je hem niet helemaal dwars hebt. Op het moment dat de punt van de boot bij de boei is, stuur je weer terug, en ben je klaar. (vaak heb je dan ook nog tijd om weg te sturen, mocht je toch nog te hard aankomen, of kan je rustig wegdeinzen wanneer je hem net niet haalt).

Op halve wind

Als je halve wind aankomt heb je ongeveer 2 bootlengtes afstand nodig. Bij hardere wind kan dit iets minder zijn vanwege de golfslag.

Waar gaat het fout?

Nu is uiteraard de vraag; waar kan het fout gaan, en wat daaraan te doen. Een opschieter blijft de eerste keer op een nieuw vaarwater met nieuwe wind altijd een beetje een gok. Pas na een paar keer gaat het pas echt soepel. Onderstaand zijn veelvoorkomende fouten.

  • Teveel snelheid: het roer staat niet helemaal dwars.
  • De boot draait niet snel genoeg: het roer is te snel dwars gezet, zonder eerst de beweging in de boot te krijgen.
  • De punt van de boot ligt wel stil, maar pas op een aandewindse koers over de andere boeg: de afstand tussen boot en boei was te klein.
By Pieter Moerman | This entry was posted in Manoeuvres and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.