Het nut van reven

In de meeste (toer)boten is het mogelijk om te reven (=zeil kleiner maken) en is het verstandig om dit bij harde wind ook te doen. Bij sterk toenemende wind neemt de belasting op de mast, zeilen en schoten sterk toe. De schoten worden moeilijk te bedienen vanwege de grote spanning die erop staat. Daarnaast kan gijpen gevaarlijk worden, omdat de giek met een grote klap overkomt en bij een foutje het schip extreem kan laten hellen en omslaan.

Ook neemt door de de winddruk neemt de helling toe; het schip gaat meestal water scheppen. Het schip wordt daardoor enorm loefgierig. De reden hiervoor is dat door de helling het zeilpunt ver naast de lengte-as van het schip te liggen, aan lij. Dit is hetzelfde als een motor ver uit het midden aan lij geplaatst: het schip gaat dus een sterke bocht maken. Om de loefgierigheid te bestrijden moet de roerganger zwaar tegenroer gegeven. Deze roeruitslag geeft veel waterweerstand en remt enorm af. De snelheid neemt niet verder toe, ondanks de harde wind.

De eerste oplossing in deze gevallen is het zeil zo strak mogelijk trimmen. Wanneer dit niet voldoende is, kan het zeil een stuk gereefd worden. Het zeilpunt komt dan een stuk lager te liggen waardoor je minder helling krijgt (het schip wordt als het ware minder topzwaar). Het zeilpunt komt daarbij ook minder ver uit de middenlijn, waardoor het schip minder loefgierig wordt. Hierdoor hoeft er minder tegenroer worden gegeven, waardoor er minder waterweerstand is.

De snelheid neemt veel minder af dan je zou denken, en neemt bij scherpe koersen juist vaak toe. Bij flinke helling remt het schip namelijk vanzelf al af doordat er meer waterweerstand is en de wind over het zeil heenblaast. Wanneer je het zeil verkleint en minder helling maakt, vangt het zeil weer vol wind. Het plaatje hieronder geeft dat mooi weer:
600px-windvang.png

By Pieter Moerman | This entry was posted in Trim and tagged . Bookmark the permalink.

3 Responses to Het nut van reven

  1. Jan Lust says:

    Ben in het bezit van een Clever 23 en las in Zeilen dat er maar weinig boten waren uitgerust met een grootschootoverloop vandaar mijn zoektocht of dit voor mij ook mogelijk is. bijvoorbaat mijn hartelijke dank voor Uw artikel Jan

  2. Guus van der Hoorn says:

    Zijn de aangrijpingspunten van de grootschoot nog van invloed op het zeilgedrag? Dichtbij of verder weg van de mast?

    • Pieter Moerman says:

      Niet dat ik weet (of ik me kan voorstellen) als je een giek hebt (hoe dichter bij de mast hoe zwaarder het wordt, dat dan weer wel).

Leave a Reply

Your email address will not be published.