Driftend naar lagerwal

Wederom: het plaatje zegt het meeste. Wat gebeurt er? Ruim vantevoren wordt het schip in de drift gelegd. Dit doe je door (vrijwel) helemaal stil te gaan liggen, fok bak te trekken, en het grootzeil plank en naar binnen trekken. Dit moet vrij snel, anders ben je al snel niet meer bovenwinds. Zoek even het evenwicht van de driftmanoeuvre, hoeveel fok bak je moet trekken, en hoeveel het grootzeil plank moet. Doe de fok niet teveel bak, anders lig je niet meer mooi halve wind.

driftend-lagerwal.png

voor- en achteruit

Als je per ongeluk toch vooruit gaat, en je moet een stukje achteruit, moet je je grootzeil verder naar binnen trekken. De fok hoeft niet veel verder bak, maar mag absoluut geen voorwaartse snelheid maken. De giek moet minimaal overhangen naar de loefzijde.
Als je teveel naar achter bent gegaan, en je moet weer een stukje naar voren, doe dan het grootzeil een heel klein stukje losser. Je kunt ook het roer wat rechter doen, en de fok iets minder bak (dit laatste hoeft niet persé).

de fok

De fok mag voornamelijk geen voorwaartse snelheid maken, en dient ervoor om de koers van het schip te bepalen. Als je de fok extreem bak zet, zul je op een ruimewindse koers gaan liggen. Als je de fok wat minder bak zet, zal je halve wind gaan liggen. Als je de fok bijna helemaal los zet, zul je op een aandewindse koers gaan liggen, en zelfs in de wind gaan liggen. Je kunt dan zelfs driftend overstag.

By Pieter Moerman | This entry was posted in Manoeuvres and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Driftend naar lagerwal

  1. Dora says:

    Amber H. – I’m really glad you took these pictures and that you got to know Walton. I think I speak for many when I say that we are fortunate to have had him in our lives at some point. I also think many would agree that we really apiprceate the time you have spent to keep us updated on his progress..

Leave a Reply

Your email address will not be published.