Draaiende wind bij aanleggen

Hoezo plaatjes spreken voor zich. Zelf met mijn tekenkunst! Wat gebeurt er? Doordat er bosjes staan tussen de wind en de aanlegplek, vinden er een paar rare draaiingen plaats. Helemaal beneden zie je het schip aan komen varen, die op de ‘ware wind’ vaart (donkerblauwe pijl in het midden). Hij ligt mooi op koers, en denkt een prachtige hogerwal te gaan maken. Maar dan komt hij in de buurt van de luwte.
draaiwinden-bij-aanleggen.png

Wanneer het schip in de buurt van de luwte komt, krijgt hij ten eerste te maken met de donkerblauwe linkse pijl. De wind draait zich om het bosje heen, en ‘vult’ daarna de leemte die is ontstaan doordat het bosje de wind heeft tegengehouden. Hierdoor zal het schip plotseling veel vaart gaan maken.Wanneer het schip bijna bij de steiger is, zal hij te maken krijgen met de wind die langs de andere kant van het bosje is gedraaid (de meest rechtse blauwe pijl). Hierdoor zal hij plotseling in de wind liggen, terwijl hij daarvoor nog veel snelheid aan het maken is. Of het schip wel of niet goed aankomt zal verschillen per schipper, maar raar is het wel!

Dit is dus het fenomeen draaiende winden. De oplossing? Per situatie verschillend en vaak erg moeilijk op te lossen. Het is vaak al heel wat als je juist kunt inschatten waar de wind vandaan komt. Zoals je ziet, draait de wind helemaal om het bosje heen, en je moet maar juist in kunnen schatten op welk ‘moment’ van de draai de wind is. Het is echter wel goed om er rekening mee te houden. Wanneer je er op voorbereid bent, heb je een grote kans dat je op tijd bij kan sturen of andere maatregelen kunt nemen.

binnenkort zal ik eens proberen deze situatieschets verder uit te breiden. Als je namelijk iets verder van het bosje af bent, zal de wind niet naar binnen draaien, maar juist naar buiten. Dit duurt maar eventjes, omdat vervolgens de ‘ware wind’ de ‘gedraaide wind’ weer op het juiste pad zet.

By Pieter Moerman | This entry was posted in Wind and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Draaiende wind bij aanleggen

  1. Wilmar de Lange says:

    De werkelijke situatie is nog lastiger omdat die van moment tot moment kan verschillen. Alle objecten veroorzaken zogeheten “Karman wervels”… en dat betekent dat het ene moment de meeste wind linksom het object stroomt, en even later de meeste wind rechtsom.

    Oplossing voor de zeiler:
    1) herkennen van het probleem….. je weet niet wat er gaat gebeuren
    2) alert zijn en snel reageren met roer en/of schoot afhankelijk van gekozen aanpak
    3) niet wachten tot het laatste moment maar tijdig besluiten het over te doen als het mis dreigt te gaan

Leave a Reply

Your email address will not be published.