Downwind manoeuvres met spinnaker

In het volgende filmpje zie je diverse gijpmanoeuvres met een 470: een zwaardboot met spinnaker. Wat je ziet zijn het hijsen van de spinnaker (spi-hoist), gijpen en strijken (spi-drop). Let op de taakverdeling tussen stuurman en bemanning, doel van de dag was om de spi zoveel mogelijk vol te houden tijdens de gijp. De eerste minuut begint wat traag, daarna zijn er heel veel gijpen en interessante manoeuvres.
Lees verder

Door | Geplaatst in Manoeuvres, Zeilen | Leave a comment

Trapeze varen – de 10 meest gemaakte fouten

In Yachts and Yachting Magazine geeft Joe Glanfield, een dubbele Olympisch-zilver bemanning in de 470 – die 10 meest gemaakte fouten in de trapeze. Hieronder deze 10 tips, vertaald naar het Nederland.

Lees verder

Door | Geplaatst in Manoeuvres, Zeilen | Leave a comment

Positionering ten opzichte van andere boten in windshifts

Het gebruik maken van windshifts is zinvol en leuk als je recreatief vaart, maar met name voor wedstrijdzeilers is dit erg belangrijk. Voor wedstrijdzeilers is niet alleen van belang om zelf de optimale route te varen, maar ook de positie ten opzichte van de tegenstanders is erg belangrijk.

Lees verder

Door | Geplaatst in Wind, Zeilen | Leave a comment

Gebruik maken van de windshifts tijdens het opkruisen

Wanneer je zo effectief mogelijk wil opkruisen zijn er veel verschillende factoren waar je rekening mee moet houden.  Één manier om het opkruisen zo effectief mogelijk te maken is om te reageren op de windshifts. Dit betekent dat je elke keer zo effectief mogelijk op het draaien van de wind moet reageren. Wanneer je hier actief mee bezig bent, hoef je minder meters te zeilen om bij je doel te komen.

Lees verder

Door | Geplaatst in Wind | 1 Comment

Wegvaren lagerwal met een kajuitjacht

Het wegvaren van een lagerwal is een lastige manoeuvre. Wanneer je niet goed weet je wat je doet tijdens deze manoeuvre gaat dit vaak gepaard met veel stress of schade. Om dit te voorkomen is het belangrijk dit goed te oefenen en en te weten wat je doet. Het veilig wegvaren doe je door zo veel mogelijk gebruik te maken van de krachten van de motor en de lijnen. Dit word koppelvaren genoemd. Er zijn drie methodes om van lagerwal weg te varen. Hier leggen we deze drie methodes uit.

Lees verder

Door | Geplaatst in Manoeuvres | Tagged , , , , | 2 Comments

Positie kiezen bij de start

_DSC0873.JPGNatuurlijk hangt je startpositie sterk af van wat je tegenstanders doen, maar vaak is er een favoriete plek om te starten. In dit artikel wordt er uitgelegd waar dat is en hoe je die positie kan vinden. Cruciaal is dat de je een startpositie kiest waarbij je zo weinig mogelijk meters hoeft op te kruisen richting de bovenboei. Lees verder

Door | Geplaatst in Wedstrijd | Tagged , , , , | 1 Comment

Gedifferentieerd lesgeven

Als zeilinstructeur heb je meestal een aantal zeilers die je lesgeeft. Meestal worden deze groepen ingedeeld naar zeilniveau (bijvoorbeeld door middel van een CWO diploma), zodat alle cursisten op ongeveer hetzelfde niveau zitten. Dit betekent echter niet dat je als instructeur lesgeeft aan een (bijvoorbeeld) “CWO 2” groepje, maar aan 4/5 verschillende individuen met hun eigen niveau, leerbehoefte en leerstijl. Een veelgemaakte fout bij instructeurs is dat een lesvoorbereiding er als volgt uitziet: (1) onderwerp en lesdoel bepalen, (2) oefeningen erbij bedenken, (3) planning maken, waarbij de hele groep op één niveau wordt behandeld. Hier mist één belangrijke stap: individuele lesdoelen en opdrachten maken. Tijdens een les zijn cursisten dus bezig met hún doel en hún opdracht.

Door deze individuele doelen en opdrachten vast te stellen kan je:

  • Op het juiste niveau lesgeven door moeilijkere / makkelijkere of andere opdrachten te geven;
  • De individuele voortgang veel beter zien en daarop je les aanpassen;
  • De evaluatie een stuk beter en nuttiger maken (niet alleen het herhalen van lesdoel);
  • Lesgeven een stuk concreter en leuker maken voor de cursist.

Lees verder

Door | Geplaatst in Lesgeven | Tagged , , , , | 1 Comment